Uncategorized

Hvordan har oppdrett påvirket mitt liv?

Jeg spiser ikke laks. Det er lenge siden jeg slutta med det. Jeg får hjertebank, kaldsvetter og blir kvalm om jeg spiser oppdrettslaks. Hvis jeg holder meg unna oppdrettslaksen så påvirker ikke oppdretten mitt liv. Men dette var før april 2013.

Public health aquaculture

 

I april 2013 kom det plutselig, og helt uten forvarsel, en stor drifts- og boligflåte sigende over fjorden inn i min barndoms- “dal”, – fjord -vik -badestrand og – fiskeplass! -Et oppdrettsanlegg av dimensjoner under etablering var et faktum.

Jeg ble lamslått – av alle plasser skulle de plassere et gedigent anlegg her! Jeg begynte å lese meg opp på informasjon om oppdrett av laks, og jeg visste egentlig ingen ting om oppdrett før jeg fikk et slikt anlegg rett utenfor mi stuedør.

Jeg drømmer om natten om formuleringene i våre protestbrev til kommune og fylkeskommune, er på Facebook og oppdaterer meg på hva forskjellige motstandsgrupper poster, og venter i spenning på svar på de brev vi har sendt.

Men ingen svarer, ingen som har reell makt til å få stoppet svineriet. Det verste er å tenke på det berget av kloakk som vokser under merdene, – og hvordan avfallet og fiske-foret vil påvirke tilgangen på ren mat for de neste generasjoner. Det nest verste er den frekkheten som enkelte kan tillate seg, – å tilsvine miljøet for å tilrane seg noen kroner (les: millioner).

Det er underlig at norske myndigheter tillater dette, men igjen så er det pengene som rår, og da forsvinner fornuften. Kanskje ikke så underlig egentlig, Norge har ødelagt miljøet i andre land for profittens skyld, så hvorfor ikke i eget land.. Hvordan historiebøkene vil vurdere Norge som miljønasjon blir interessant å se. Bare så synd at da kan det være for sent å gjøre noe med det.

Jeg er sint på de ansvarlige lokale og sentrale folkevalgte, administratorer og papir-flyttere som våger å ødelegge min bit av kloden.

Jeg er sint hele tiden. Av og til er jeg rasende. Så rasende at jeg har lyst til å sprenge anlegget. Jeg identifiserer meg nå med miljøaktivister, og forstår dimensjoner av terrorisme jeg ikke evnet før. Jada, bare trø hardt nok og lenge nok på individer, overse fornuftige protester og aksjoner, så vil det før eller siden eksplodere. Jeg ser fram til at Norge og verden slutter å kjøpe oppdrettsfisk som ødelegger for fisken i vårt største spisskammers – havet!

Mitt største ønske er at folk boikotter industrien og at oppdretts-selskapene går konkurs! Det finnes ingen annen måte så lenge de som er satt til å forvalte naturressursene våre har solgt sjela si for noen gullmynter.

B.K.

 

 

 

3 thoughts on “Hvordan har oppdrett påvirket mitt liv?

  1. Er enig med deg og forstår godt dine negative følelser ved å se dette i nærmiljøet. Pengene rår, tydeligvis. Laks var godt en gang for lenge siden….Den var da vill, litt vanskelig å få fatt i, men nydelig og ikke uappetittelig, som den vi nå finner i butikkene i dag.

  2. Skjønner frustrasjonen og sinnet. Du skal dessverre forberede deg på at anlegg med årene ofte vokser i størrelse. Bråker voldsomt gjør de også, så det hjelper ikke å lukke øynene for å slippe å se det forstyrrende elementet. Anlegg i nærområdet ødelegger på så mange måter – og for så mange. De eneste som påstår noe annet – er de som tjener penger på det. Vær forberedt på å møte mye stygt… mange er villig til å selge både sjela si og gå over lik – i hvert fall for penger.

  3. I ettertid vil man spørre seg om hvordan samfunnet kunne tillate at noen kunne ta seg til rette å berike seg på å miljøforsøple og forurense «din og min» fjord over flere tiår. Svaret er vel fordi ingen i offentlig forvaltning våger å motarbeide oppdrettsnæringen. Det gjelder dessverre også kontrollorganene, – ja til og med Miljøvernforbundet går stille i dørene her! Det er forståelig. Det er neppe risikofritt for enkeltpersoner å uttale seg nedsettende om norsk laks og norsk oppdrettsnæring – selv om det skjer i embeds medfør. Oppdrettsnæringen har dype forgreninger.

    Jeg tviler på at boikott blant forbrukere vil ha noen effekt, fordi jeg tror ikke man kan lykkes i boikotte billigmat. Forvaltning av naturressurser handler om politikk. Dessverre en lang vei å gå. Det beste vi som «miljøaktivister» kan gjøre er vel å skape blest om saken?

Legg igjen en kommentar

